در هنگام آلودگی هوا چه کنیم؟

 

به کارگیری شیوه‌های مختلف مقابله با عوارض آلودگی هوا به ویژه برای کودکان، افراد مسن، مبتلایان به بیماری های ریوی یا قلبی و زنان باردار که ممکن است در برابر اثرات آلودگی هوا آسیب پذیرتر باشند بسیار مهم است.
استفاده از ماسک:
ماسک‌های N95 و انواع قدرتمندتر آن برای فیلترکردن ذرات آلاینده گزینه‌ مناسبی هستند. همچنین سعی کنید موقع راه رفتن یا حرف زدن ماسک خود را از روی صورتتان برندارید تا استفاده از آن‌ها موثر واقع شود.
مسیرهای رفت و آمد را تغییر دهید:
سعی‌ کنید در روزهای آلوده سال، از خیابان‌های خیلی شلوغ  و مسیرهایی که بیشتر مورد استفاده کامیون‌ها قرار می‌گیرد، برای رفت و آمد استفاده نکنید.آلودگی ناشی از ترافیک معمولاً در ساعات شلوغی و زمان وارونگی دما به اوج خود می رسد.
توجه به تغذیه:
ذرات معلق و گازهای مضر موجود در هوای آلوده باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند. بنابراین، خوردن مواد غذایی غنی و حاوی آنتی اکسیدان به شما کمک می‌کند تا در برابر آلاینده‌ها مقاوم‌تر باشید. ویتامین‌های B ، C ، D و E را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از مواد حاوی اسیدهای چرب هم بهره ببرید. از غذاهایی مثل ماهی، روغن ماهی، مرکبات، زیتون، سبزیجات برگ دار، جوانه ها و موادی از این دست استفاده کنید.


« روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زیار»