9 مرداد روز اهدای خون گرامی باد

امام صادق علیه السلام:

ما مِن مُؤمِنٍ یخذُلُ أخاهُ وهُوَ یقدِرُ عَلى نُصرَتِهِ إلّا خَذَلَهُ اللّهُ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ.

هیچ مؤمنى نیست كه برادرش را بى یاور بگذارد، در حالى كه مى تواند او را یارى رساند، مگر آن كه خداوند، در دنیا و آخرت، او را بى یاور مى گذارد.

ثواب الأعمال: ص ۱۷۷ ح ۱

 

بدن برای زنده ماندن به خوراک و اکسیژن نیازمند است، خون عمل رساندن غذای موجود در معده و اکسیژن درون شش ها به همه بدن را برعهده دارد.در حدود هفت الی هشت درصد وزن بدن را خون تشکیل می‌دهد.

 

در نهم مرداد ماه سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

مزایای اهدای خون

علاوه بر کسی که خون اهدایی را دریافت می‌کند، خود اهداکننده نیز از این جریان سود می‌برد:

کاهش سطح آهن

آهن ماده‌ای معدنی است که بدن برای تولید گلبول‌های قرمز خون به آن نیاز دارد. با این حال، آهن بیش از حد می‌تواند با تأثیر بر اندام‌های مختلف بدن مثل کبد و قلب و نحوه کارکرد آنها برای سلامت شخص مضر باشد.

شناسایی عوارض جانبی سلامتی

هر فردی که خون اهدا می‌کند، یک معاینه فیزیکی ساده و تست خون کوتاه قبل از دادن خون انجام می‌دهد. در نتیجه این امکان وجود دارد که فرد بتواند نگرانی‌های سلامتی ناشناخته را به عنوان بخشی از فرآیند اهدای خون تشخیص دهد. البته یک فرد هرگز نباید از اهدای خون برای پیدا کردن بیماری‌های مربوط به خون مانند هپاتیت B، هپاتیت C و یا HIV استفاده کند.

سوزاندن کالری

اهدای خون ۶۵۰ کالری را می‌سوزاند.

احساس ارزشمند بودن

اهدای خون قدرت تأثیر گذاشتن بر سه نفر را دارد که برای زنده ماندن به خون نیاز دارند. دانستن اینکه آنها برای زندگی دیگران تفاوت ایجاد کرده‌اند می‌توانند استرس فرد را کاهش دهد و باعث شود که آنها احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند.

 

 

 

 

« روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زیار»