پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان

آهوهایی که تا حالا برف ندیده‌اند

پارک ملّی کلاه‌قاضی شامل رشته کوه کلاه‌قاضی و کوه‌شیدان است. نام کلاه‌قاضی را به خاطر دو صخره سنگی بزرگ با شیبی تند قله این کوه را تشکیل می‌دهند و نمای آنها از دور به کلاهی شباهت دارد که قاضیان قدیم بر سر می گذاشته‌اند.

پارک ملی کلاه قاضی زیستگاه گونه‌های مختلفی از گیاهان، پستانداران، پرندگان و خزندگان می‌باشد که برخی از آنها بسیار با ارزش می‌باشند. در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ خورشیدی جمعیت پلنگ کلاه قاضی حدود ۱۵ قلاده تخمین زده می‌شد. اما متاسفانه تعداد پلنگ در پارک ملی کلاه قاضی در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی به زیر ۵ قلاده رسید.

گونه زوج غالب در منطقه پارک ملّی کلاه‌قاضی؛ کل و بز وحشی می‌باشد و گونه بعدی آهوی ایرانی است. در زیستگاه کلاه قاضی، حدود ۱۵۵۱ راس آهوی ایرانی، ۱۸۶۲ راس کل و بز و ۵۸ راس قوچ و میش زیست می‌کردند.

انواع مختلفی از گیاهان بوته‌ای از جمله درمنه، گل گندم، شقایق وحشی، آویشن، لاله وحشی، اسپند، خارشتر و درختان و درختچه‌ها مانند تنگرس، بادام کوهی، انجیر و بنه همچنین تعدادی از گیاهان دارویی از جمله چوبک، قدومه، همیشه بهار، ریواس، خاکشیر، گل گاوزبان، شنگ، کاسنی، سمی در این پارک می‌رویند.

 تا کنون ۱۷ گونه پستاندار، ۴۴ گونه پرنده، ۱۱ گونه خزنده و یک گونه دوزیست در پارک ملی کلاه قاضی شناسایی و ثبت گردیده است.

« روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زیار»