گرامیداشت روز دانشجو

سالهاست دانشجویان مهره های اصلی جنبش های مختلف مردمی هستند. آنها که 12 سال درس خوانده‌اند، حالا پشت میزهای دانشگاه علم می آموزند، آگاه می شوند و به وقتش برای احقاق حقوق و مطالباتشان می جنگندند. به خاطر همین است که در تاریخ روزی را به خود اختصاص دادند. 16آذر              "روز دانشجو" گرامی باد.

آشنایی با تاریخچه روز دانشجو و علت نامگذاری این روز:

در دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۵، پس از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیتهای سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران بسیار افزایش یافت. بیست و چهارم آبان ماه سال 1332 اعلام شد که ریچارد نیکسون؛ معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور برای دیدن نتایج "پیروزی سیاسی امیدبخشی که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است"، به ایران می‏ آید. این موضوع بهانه ای شد برای اعتراضات و دانشجویان مبارز دانشگاهی، آن‌ها تصمیم گرفتند که زمان ورود نیکسون و در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای 28 مرداد، اعتراض و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. در ۱۴ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاسها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت. دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت. سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاسهای درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی نمودند. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نامهای احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد.

اتفاقات آذر سال 1332، بیانگر واکنش دولت کودتا به فعالیت های دانشجویی بود که با سرکوب تمامی مخالفت هااتفاق افتاد. 16 آذر نیز توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و تبادل نظر مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، "روز دانشجو" نام گرفت. دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصاب ها و اعتراضات دانشجویی برگزار می کردند و در واقع 16 آذر، معیار خوبی برای سنجش میزان نفرت از حکومت استبدادی و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران شد. این روز از همان زمان تا به امروز، از اهمیت تاریخی ویژه ای در ایران برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذرماه سال ۸۷ بیان کردند: ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.

پیام مهندس داودی به مناسبت روز دانشجو:

شانزدهم آذرماه هر سال به عنوان روز دانشجو، نماد آزادگی و اندیشه متکی بر بصیرت و عقلانیت است. روز حرکت تاریخی و پرافتخار در جنبش دانشجویی کشور که یادآور ایستادگی و رشادت دانشجویانی است که سینه خود را در برابر تیرهای استعماری دشمن سپر کردند و فریاد ضد استکباری ملت ایران را به گوش جهانیان رساندند  بدون تردید دانشجویان دیروز، الگوی نسل امروز هستند. شایسته است که دانشجویان با بهره‌مندی از علم و تجربه دیروز و با حضور فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی، بستری برای توسعه فردای بهتر رقم زنند و همانند شهدای شانزدهم آذر و شهید محسن فخری زاده، اسوه‌ای شایسته برای آیندگان باشند.

 

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زیار