سیزده بدر یا روز طبیعت

جشن فرا رسیدن سال نو یکی از رایج ترین مراسم ها در سراسر جهان می باشد. مردم در سراسر جهان، سال نو را در زمان های مختلف و به شیوه های مختلف جشن می گیرند. همچنین، مردم ایران با مراسمی کاملا متفاوت به استقبال بهار می روند. این مراسم با چیدن سفره هفت‌سین آغاز و با سیزده بدر که آخرین روز تعطیلات سال نو می باشد به پایان می رسد.


فلسفه سیزده بدر: 
« بدر» به معنای خلاص شدن از چیزی است و به همین دلیل «سیزده بدر» به معنای «رهایی از سیزده» است که معمولاً عدد 13 به عنوان عدد نحس تلقی می شود.  در این روز ایرانیان خانه خود را ترک می‌کنند و اوقات خود را در بیرون از خانه به سبک پیک نیک در کنار خانواده و دوستان می‌گذرانند. در واقع نمی توان آخرین روز تعطیلات نوروز را بدون خروج از خانه و پیوستن به طبیعت جشن گرفت.
یکی دیگر از رسومات در این روز دور انداختن سبزه از سفره هفت سین به دامان طبیعت به داخل آب روان است. مردم این جوانه گندم یا جوانه عدس را که برای سفره نوروزی خود با نام «سبزه» آماده نمودند، در پایان روز سیزدهم با این باور که تمام غم‌ها، دردها و بیماری‌های سال نو را دور ریخته‌اند، دور می‌اندازند. (چقدر خوب است که در انتهای تعطیلات ماهی قرمز و سبزه ها را در آب رها نکنیم زیرا در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد میکنیم. اگر سبزه ها را در آب بیاندازیم باعث آلودگی آب های جاری می شویم و مناظر زیبای طبیعت به مرور از بین می روند.)
یکی دیگر از سنت های این روز گره زدن چمن و آرزو کردن برای دختران دم بخت است. این گره نشان دهنده پیوند زن و مرد است. زوج‌های جوان متاهل نیز تمایل دارند این مراسم را انجام دهند تا آرزوهایشان بر آورده شود.
امیدمان این است که در کنار لذت بردن از تعطیلات، به نقش زیبای طبیعت در زندگی ها فکر کنید و بدون آسیب زدن به فضای زیبای اطرافتان، این روز را سپری کنید.



« روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر زیار»